Μέρος της καθημερινότητάς μας αποτελεί πλέον και η συναναστροφή μας με άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ). Λίγοι όμως από εμάς ξέρουν πως να συμπεριφερθούν απέναντί τους, προκειμένου να μην τους φέρουν σε δύσκολη ή μειονεκτική θέση. Αξίζει να ρίξουμε μια ματιά στους απλούς κανόνες που ακολουθούν, πολλούς από τους οποίους κανείς μας μέχρι πρότινος δεν είχε σκεφτεί.
Το
κείμενο αποτελεί μετάφραση από τα αγγλικά της αντίστοιχης έκδοσης της
Κροατικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία. Η ορθότητα των όρων που
χρησιμοποιούνται έχει ελεγχθεί από την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με
Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ).
Αν και ένας στους δέκα
ανθρώπους έχει κάποιου είδους αναπηρία, οι άνθρωποι συνήθως νιώθουν
αμηχανία όταν συναντούν ένα τέτοιο άτομο. Λόγω της ανεπαρκούς γνώσης
των αναγκών τους και των περιορισμών τους, των τρόπων που προσφέρεται
και λαμβάνεται βοήθεια και λόγω της προκατάληψης ή του φόβου για το
άγνωστο, οι άνθρωποι είναι απρόθυμοι να επικοινωνήσουν και να
προσφέρουν βοήθεια σε άτομα με αναπηρία. Σχεδιάσαμε αυτό το βιβλίο
κανόνων συμπεριφοράς οδηγούμενοι από την επιθυμία να βελτιωθεί η καθημερινή ζωή των ατόμων με αναπηρία και να εμπνεύσουμε τους ανθρώπους να επικοινωνήσουν μαζί μας χωρίς φόβο. Συνιστούμε επίσης εγκάρδια το παρόν βιβλίο στα άτομα με αναπηρία.
- Όταν συστήνεστε σε ένα άτομο με τεχνητό ή ακρωτηριασμένο χέρι, μην αποφεύγετε να του δώσετε το χέρι σας. Δώστε το αριστερό σας χέρι ή αγγίξτε τον/την με μια φιλική χειρονομία.
- Μιλήστε απευθείας στο άτομο με αναπηρία παρά μέσω γονέα, συνεργάτη, συνοδού ή διερμηνέα.
- Μιλήστε φυσιολογικά,
χρησιμοποιώντας κοινές εκφράσεις όπως «τα λέμε», «πρέπει να προλάβω»,
«θα έχεις νέα μου σύντομα» - ανεξάρτητα από την αναπηρία που έχει το
άτομο αυτό. Μη φοβάστε να χρησιμοποιήσετε λάθος λέξεις.
- Επικεντρώστε
την προσοχή σας σε άτομο με προβλήματα ομιλίας. Αν δεν καταλαβαίνετε
τι λέει το άτομο αυτό, ζητήστε του/της να το επαναλάβει. Μην προσποιείστε ότι καταλάβατε.
- Μιλάτε αργά και καθαρά σε ένα άτομο με προβλήματα ακοής.
Μη φωνάζετε και μη μιλάτε μέσα στο αυτί του/της. Οι εκφράσεις του
προσώπου σας και οι κινήσεις των χειλιών σας βοηθάνε το άτομο με
προβλήματα ακοής να σας καταλάβει. Αν εξακολουθείτε να μην είστε
σίγουροι ότι σας κατάλαβε, σημειώστε ό,τι θέλετε να πείτε.
- Όταν χαιρετάτε ένα τυφλό άτομο ή άτομο με μειωμένη όραση, πείτε του/ της το όνομά σας. Αν του/της προσφέρετε βοήθεια στο περπάτημα, αφήστε τον/την να ακουμπήσει στο βραχίονά σας.
- Ατομα με προβλήματα ακοής ή όρασης μπορούν να επικοινωνήσουν επίσης και μέσω της αίσθησης της αφής. Αν συναντήσετε ένα τέτοιο άτομο, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί του σχηματίζοντας κεφαλαία γράμματα στην παλάμη του/της.
- Αν δεν έχετε οικειότητα με ένα άτομο με αναπηρία αποφύγετε να τον/ την ρωτήσετε για την αναπηρία του/της ή τις αιτίες της.
- Να είστε διακριτικός και υπομονετικός, ένα άτομο με αναπηρία μπορεί να χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να κάνει κάτι.
- Μην επαινείτε υπερβολικά ένα άτομο με αναπηρία που εκτελεί φυσιολογικές καθημερινές εργασίες.
- Όταν χρησιμοποιείτε μέσα μαζικής μεταφοράς προσφέρετε τη θέση σας
στο άτομο με αναπηρία. Βοηθήστε το να επιβιβαστεί ή να αποβιβαστεί από
το λεωφορείο, το τραμ ή το αεροπλάνο, αφού πρώτα ρωτήσετε με ποιόν
τρόπο μπορείτε να βοηθήσετε καλύτερα.
- Μην αγγίζετε τα ορθοπεδικά βοηθήματα
(πατερίτσες, μπαστούνι, αναπηρικό καροτσάκι), παρά μόνο αν σας έχει
ζητηθεί. Μη στηρίζεστε σε αναπηρικό καρότσι, είναι μέρος του προσωπικού
χώρου του ατόμου που το χρησιμοποιεί. Όταν συνοδεύετε άτομο σε
αναπηρικό αμαξίδιο, μη κρεμάτε στο αμαξίδιο του/της την τσάντα σας ή
σακούλες με ψώνια προκειμένου να ελαφρώσετε τα χέρια σας. Το αναπηρικό
αμαξίδιο και τα λοιπά τεχνικά βοηθήματα θεωρούνται ως «προέκταση του σώματος» του ατόμου με αναπηρία και αντικαθιστούν τη λειτουργία των μελών του σώματος που δεν λειτουργούν.
- Μη χαϊδεύετε ένα σκύλο-βοηθό ατόμου με αναπηρία ενόσω «εργάζεται». Ζητήστε άδεια από τον ιδιοκτήτη.
- Μη δείχνετε οίκτο σε άτομα με αναπηρία. Συμπεριφερθείτε τους σαν ίσους, γιατί αυτό είναι. Όταν συνοδεύετε ένα παιδί που λόγω αθώας περιέργειας ρωτήσει για τον άνθρωπο με αναπηρία που τυγχάνει να είναι δίπλα σας, εξηγείστε του όσο πιο απλά μπορείτε ό,τι γνωρίζετε για το συγκεκριμένο είδος αναπηρίας. Μην αποτρέπετε το παιδί από το να κοιτάζει τον άνθρωπο με αναπηρία ή να σας ρωτήσει σχετικά.
Αν θέλετε να κάνετε περισσότερα...
Όποτε μπορείτε, προσπαθήστε να συμβάλλετε στην προώθηση της ισότητας για τα άτομαμε αναπηρία.